Portar och portlås

Portarna öppnas med nyckeltagg eller porttelefon

Portarna på framsidan av husen öppnas automatiskt med nyckeltagg - en liten svart plastbricka. Varjel medlem har erhållit ett antal i samband med installationen av portlåsen. Det går att beställa fler porttaggar hos styrelsen (styrelsen@torpedbaten2.se). För att öppna portarna för man nyckeltaggen mot displayen som sitter på portens utsida. Porten öppnas då automatiskt. Displayen fungerar även som porttelefon. Man skrollar ner till namnet på den man vill besöka och trycker på symbolen med en telefon. Porttelefonen ringer då det telefonnummer som medlemmen själv har valt att koppla till porttelefonen (tryck 5 på telefonen för att öppna). Endast ett telefonnummer i taget går att koppla till systemet.

Vid sidan om de stora portarna på framsidan av husen finns en enkel dörr som går till en brandtrappa. Låset till den dörren öppnas samtidigt med att den stora porten låses upp, men man får själv öppna dörren.

Portarna på baksidan av husen öppnas genom att föra nyckeltaggen mot displayen på portens utsida. Låset går då upp och man får själv öppna porten.